مرکز مجاز تعمیرات لوازم خانگی

علت عرق کردن داخل یخچال چیست؟

علت عرق کردن داخل یخچال چیست؟

رطوبت و شبنم زدن داخل یخچال، فقط برای دستگاه‌های قدیمی نیست و از مشکلات یخچال‌های دوقلو و ساید بای ساید هم محسوب می‌شود. از کمبود گاز گرفته تا نبود برودت در دستگاه، عوامل زیادی می‌توانند باعث ایجاد رطوبت درون یخچال شوند. اگر شما هم با دیدن قطرات ریز آب در گوشه و کنار یخچال، از خود می‌پرسید که چرا داخل یخچال عرق می کند.
چرا داخل یخچال عرق می کند؟


زمانی که درب یخچال را باز می‌کنید و متوجه قطرات آب بر روی دیواره‌های داخلی دستگاه می‌شوید، یعنی با مشکل وجود رطوبت در فضای داخلی یخچال روبه‌رو هستید. این مورد اصولا به دلیل وارد شدن هوای گرم خارج یخچال به داخل دستگاه به وجود می‌آید و در نتیجه‌ی برخورد هوای گرم خارج با هوای سرد داخل، رطوبتی در محیط ایجاد می‌شود که خود را به شکل قطرات شبنم روی بدنه‌ی داخلی یخچال، نشان می‌دهد. موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم این قطرات می‌توانند به راحتی به برفک تبدیل شده و عرق کردن داخل یخچال را به معضل جدی دیگری تبدیل کنند.
علت عرق کردن داخل یخچال از استفاده نادرست از یخچال گرفته تا مشکلات فنی را شامل می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کامل بسته نشدن درب یخچال
انتخاب محل نامناسب برای یخچال
خرابی لوله تخلیه یخچال
استفاده نادرست از وسایل سرمایشی رطوبت‌زا
تنظیم نادرست دمای یخچال
اختلاف دما و رطوبت منطقه جغرافیایی
رطوبت مواد غذایی
پر کردن بیش از حد یخچال
در ادامه هرکدام از علت های عرق کردن داخل یخچال را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.
کامل بسته نشدن درب یخچال
باز شدن مداوم درب یخچال و خرابی لاستیک درب یخچال در بسیاری از مواقع از مهم‌ترین علت عرق کردن داخل یخچال محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که اگر بنا به یکی از این دو دلیل، هوای گرم محیط مدام به داخل یخچال نفوذ کند، نه تنها به کمپرسور یخچال فشار وارد شده و باعث خرابی آن می‌شود، بلکه با مشکل عرق کردن داخل یخچال مواجه خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم زمانی که با این مشکل مواجه شدید، اول از همه لاستیک درب یخچال را بررسی کنید تا در صورت خرابی یا هر اشکال دیگری که مانع از بسته شدن کامل درب یخچال می‌شود، به سرعت آن را تعویض کنید. بهتر است برای این کار از تکنسین‌های مجرب کاراباما کمک بگیرید.
خرابی لوله تخلیه یخچال
یکی از وظایف لوله تخلیه یخچال، جمع‌آوری قطرات حاصل از عرق کردن داخل یخچال و تبخیر آن‌ها با گرمای کمپرسور است. گاهی که لوله تخلیه مسدود می‌شود، عمل تبخیر با مشکل مواجه شده و نه تنها قطرات از بین نمی‌روند، بلکه باعث ایجاد برفک در دستگاه نیز خواهند شد. از طرف دیگر، گاهی تراز نبودن یخچال هم مانع از کارکرد صحیح لوله تخلیه می‌شود که باید حتما بررسی شود و در صورت تراز نبودن، این مورد برطرف شود. اگر یخچال را تراز کردید و همچنان مشکل پابرجا بود، پس با مشکل خرابی لوله تخلیه مواجه هستید. چک کردن انسداد یا خرابی لوله تخلیه، امر فنی و مهمی است که به تنهایی از پس آن برنخواهید آمد، پس آن را به تکنسین تعمیرگاه مجاز یخچال بسپارید.
مکان مناسب را انتخاب کنید
اگر مدت زیادی از خرید دستگاه نگذشته اما داخل آن عرق کرده، پس یخچال در مکان نامناسبی نصب شده است. از قرار دادن یخچال، در کنار وسایل گرمازا مانند اجاق گاز و سماور پرهیز کنید. زیرا با هر بار استفاده از دستگاه و باز و بسته کردن درب آن، هوای گرم وارد فضای داخلی شده و رطوبت را افزایش می‌دهد.
خرابی لاستیک درب یخچال
سعی کنید تعداد دفعات باز و بسته کردن درب یخچال را، کاهش دهید؛ تا هوای گرم وارد یخچال نشود. زیرا با برخورد هوای گرم و سرد و ایجاد رطوبت، به موتور دستگاه برای متعادل کردن دما فشار زیادی وارد خواهد شد.
اگر دفعات باز و بسته کردن درب یخچال را کاهش داده، اما هنوز روی دیواره‌ها قطرات شبنم را می‌بینید؛ لاستیک درب یخچال را چک کنید. یک کاغذ برداشته و آن را بین درب بدنه قرار دهید؛ سپس درب یخچال را محکم بسته و تلاش کنید که کاغذ را بیرون بیاورید. اگر کاغذ بدون هیچ زحمت و فشاری، از بین درب و یخچال بیرون آمد؛ این پلاستیک دور درب بوده که دچار ایراد شده است.
در نظر گرفتن رطوبت مواد غذایی
میوه، سبزیجات، ماهی، گوشت و محصولات لبنی می‌توانند رطوبت زیادی در فضای داخلی دستگاه آزاد کند. قرار دادن غذا‌های داغ و گرم در یخچال نیز، می‌تواند باعث بالا رفتن رطوبت و عرق کردن داخل یخچال شود. پس از قرار دادن غذای داغ در داخل یخچال خودداری کرده و صبر کنید تا دمای غذا پایین آمده و سرد شود. مواد خوراکی را در داخل ظرف غذای مناسب بگذارید و یخچال را بیش از ظرفیت مجاز از خوراکی‌ها پر نکنید؛ تا هوا در تمام محیط داخلی دستگاه گردش داشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

Hello!

زهتاب سرویس نمایندگی مجاز تعمیرات لوازم خانگی

ارتباط مستقیم با :

zehtabservice@gmail.com
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟